Thursday 2 August 2012

Dari Kaca Perspektif Pengarang : “ayat ayat cinta”



Cinta… satu perasaan merupakan anugerah tuhan buat hambanya untuk merasakan perasaan ini.. Cinta wujud sejak kecil lagi, bermula dari kasih sayang ibu dan ayah.. Menjaga dan membesarkan diri kita… Dan apakah cinta semasa zaman sekolah RELAVAN? atau hanya sekadar cinta monyet(puppy love)? Cinta Hati akan merungkai persoalan ini…
Buat adik-adik yang masih muda, ingatkah kamu semasa di tadika, semasa di sekolah rendah, bila aktiviti suka bila bercampur dengan kumpulan lelaki dan perempuan, terasa malu bila hendak menyetuh atau pegang tangan perempuan.. Hati kata segan sebab dia berjantina lain dan rasa tak “cool” dan akan diejek oleh kawan-kawan…
Tapi… Semuanya berubah bila anda masuk sekolah menengah, apabila suara anda mula berubah, misai kucing menyubur, janggut kambing mengembang yang bagi lelaki dan suka kelihatan cantik, mengalami perkembangan tubuh badan di dada dan pinggul, datang darah haid bagi yang perempuan.. Menunjukkan anda dah mencapai akhil baligh, dan sebenarnya anda sudah boleh berkahwin dan memulakan keluarga…
Jadi… Boleh tak kami bercinta?
Izinkan saya bercerita. Pernah adik-adik rasa “Cinta pandang pertama”? Ianya lahir dari perasaan yang datang secara tiba-tiba dan tak diduga.. Apabila ada didepan mata adik-adik seorang lelaki atau perempuan yang kita tak tahu apa istimewanya tetapi, dialah seolah-olah bidadari/bidadara yang turun dari langit… Pada masa itu jantung adik-adik tiba-tiba bergetar dengan laju, bibir dan lidah dan terkedu, tambah-tambah rasa malu bila bertemu… Itulah cinta panda pertama? ia mungkin terjadi pada semua orang, ada yang melalui nya pada zaman sekolah, ada yang pada zaman universiti dan ada juga zaman pekerjaan..
Kalau ada rasa “Cinta pandang pertama”? Alhamdulillah adik dapat rasa indahnya kurnia yang diberikan pada adik.. Satu perasaan yang tak dapat dibayangkan.. :)
Jadi… Boleh tak kami bercinta?
Boleh… Tapi… adik-adik kenalah bertanyakan pada diri adik-adik.. Mengapa saya bercinta? dan jawab soalan ini?
1. Saya nak kahwin dengan dia ?
2. Saya nak bina keluarga dengan dia ?
3. Saya nak beri isteri salah tempat tinggal ?
4. Saya nak beri anak-anak saya makan dan minum ?
5. Pakaian untuk keluarga saya ?
6. Saya kena jaga suami saya ?
dan seterusnya ?
7. Adakah saya berkemampuan ?
8. Adakah ilmu saya sudah cukup ?
9. Saya seorang yang bertanggung jawab ?
Kalau adik-adik mampu dan tahu kenapa adik bercinta … jadi alhamdulillah lahirlah seorang pemimpin dalam sebuah keluarga.. :)
Cinta itu satu tanggungjawab, dan merupakan fitrah semulajadi bagi manusia.. Kalau tak ada rasa cinta mungkin adik-adik takkan lahir di dunia ini.. Kerana cinta Ayah dan Ibu dan dengan jalan yang betul… Dapatlah adik merasakan cinta yang pernah dirasa oleh Ayah dan Ibu adik-adik..
Cinta itu satu tanggungjawab, bila Allah jadikan manusia, tidak lain dan tidak bukan pertamanya untuk beribadah kepada allah, tuhan yang paling layak disembah , dan keduanya menjadi khalifah di bumi allah…
Cinta itu satu tanggungjawab, bila adik wajib menjaga isteri dan suami masing-masing dalam membina sebuah keluarga yang ceria, happy dan bahagia..
Jadi.. sedikit sebanyak harap dapat menolong adik-adik memahami.. Kalau adik rasa masih belum bersedia, tambahkan ilmu dan lengkapkan diri dengan pelbagai kemahiran.. Semoga adik-adik menjadi insan yang berguna dan boleh membantu diri sendiri dan orang lain..

No comments:

Post a Comment